Introducere in marketingul emotional. Ce este si de ce este atat de eficient?

introducere-in-marketingul-emotional-ce-este-si-de-ce-este-atat-de-eficient

Tu de crezi ca oamenii aleg sa cumpere produsul sau serviciul tau? Care sunt factorii care ii influenteaza cel mai mult? La aceste doua intrebari, dar si la multe altele vei afla raspunsul daca alegi sa citesti in continuare (si iti recomand sa faci asta deoarece suntem pe cale sa vorbim despre unele aspecte destul de interesante astazi, despre care nu multi au habar).

Vom vorbi despre marketingul emotional si despre cum te ajuta aceasta ramura a marketingului sa iti cresti afacerea si sa atragi un numar mare de clienti care sa ramana alaturi de tine pe termen lung. Asadar fara mai multe detalii, sa trecem la treaba!! 🙂

Dar inainte de a incepe…

Oare ce este marketingul emotional? Cu ce se ocupa acesta? Care sunt factorii care il determina sa fie atat de eficient in gasirea si retentia clientilor?

Ce este marketingul emotional?

Marketingul emotional este procesul constient de folosire a mesajelor persuasive in reclame si campanii, care fac apel la emotiile oamenilor pentru a crea o legatura mai profunda cu audienta ta, avand scopul final de atingere a obiectivelor dorite. De obicei in marketingul emotional se face apel la cate o singura emotie per mesaj. Fie ca vorbim despre frica, furie, bucurie sau lacomie, in mesajul de marketing se face apel la emotia care are cele mai bune sanse de a influenta publicul pentru a finaliza actiunea dorita.

In urma unui studiu realizat in anul 2016 s-a constatat ca ad-urile care exprima o anumita emotie au un procent de impact cu 23% mai mare decat cele care nu fac asta. De ce? Pentru ca (aproape) fiecare decizie pe care o iau oamenii e pe baza emotionala. Emotiile guverneaza tot acest teritoriu al pietelor online si offline, iar unii marketeri si-au dat seama de asta.

ce-este-marketingul-emotional

Si in cazul in care te intrebi “Oare cum imi dau seama de impactul marketingului emotional asupra companiei mele?”, ti-am pregatit in continuare o lista cu cateva aspecte care sa iti raspunda mai bine la aceasta intrebare.

Cum sa iti dai seama daca marketingul emotional functioneaza pentru compania ta?

  • Oamenii te vor tine minte mai usor: mai tii minte cand am spus ca emotiile guverneaza tot? In urma unor studii de specialitate s-a observat faptul ca emotiile si memoria sunt intr-o legatura foarte stransa. Astfel oamenii tind sa memoreze si sa isi aminteasca si mai tarziu evenimente care le-au provocat o anumita emotie. Asadar, concentreaza-te pe emotii in actiunile si mesajele tale de marketing, deoarece cand transmiti emotia corecta catre audienta ta, produsul/serviciul tau va ramane in mintea lor o perioada indelungata de timp.
mesaje-de-marketing-eficiente
  • Produsul sau serviciul tau este transmis mai departe: word of mouth functioneaza! Oamenii intotdeauna vor distribui informatii legate de produsul/serviciul tau daca acesta le trezeste o emotie interioara puternica. Fie ca vorbim despre emotii pozitive sau negative, oamenii vor vorbi despre asta. In interesul tau desigur este sa iti vorbeasca produsul/serviciul de bine, deci ai grija ce emotie transmiti si in ce masura. PS: nu trebuie sa te gandesti acum ca trebuie sa transmiti doar emotii pozitive pentru a avea un impact bun asupra oamenilor. Emotiile negative genereaza si ele actiuni care duc la rezultatele dorite, dar aici depinde foarte mult de produs, context si business-ul pe care il ai.
word-of-mouth-marketing-emotional
  • Te ajuta sa iti mentii clientii aproape si sa cresti popularitatea brandului tau: in urma mai multor studii s-a dovedit ca un public care are o relatie la nivel emotional cu brandul va ramane alaturi de el in proportie de 306% mai mult decat un public care nu are.
cresterea-popularitatii-brandului
  • Influenteaza decizia de cumparare: s-a demonstrat ca reclamele cu mesaj emotional au o rata de succes de 32% la public, pe langa cele clasice care au un succes de doar 16%. Si am aratat din nou ca emotiile guverneaza.

Daca ai citit pana acum inseamna ca ti-am captat atentia si te intereseaza acest subiect. 

Dat fiind acest fapt, in continuare iti voi prezenta care sunt cele mai puternice emotii pe care le poti folosi in strategia de marketing pentru a avea rezultate. Si nu spun doar eu ca vei avea rezultate utilizand aceste emotii in reclamele tale. Branduri de top la nivel mondial au utilizat aceasta tehnica si au avut castiguri considerabile.

Cele mai puternice emotii pe care sa le utiliezi in reclame:

  • Furie: dintotdeauna furia a facut oamenii sa inteleaga ca ceva trebuie schimbat pentru a se face dreptate sau pentru a rezolva o problema recurenta. Majoritatea conflictelor si a revolutiilor de pe tot globul au luat nastere in momentul in care oamenii au fost furiosi si au simtit nevoia sa aduca o schimbare. Si in lumea marketingului este la fel. Spoturile care transmit aceasta emotie doresc sa adreseze un mesaj catre societate ca ceva trebuie sa se schimbe. Brandul Always a facut asta prin redefinirea sintagmei “like a girl”. Campania Always #likeAGirl a inregistrat un succes urias cu 76 de milioane de vizualizari pe YouTube din peste 150 de tari din intreaga lume. De asemenea aceasta campanie a inregistrat peste 1 milion de distribuiri si 4,5 miliarde de impresii peste tot prin lume.
furia-emotie-cu-impact-puternic-in-reclame
  • Fericire: unul dintre cele mai bune exemple ale folosirii fericirii intr-o campanie de marketing este cel din 2015 al Coca-Cola. Prin campania Chose Happiness Coca-Cola face apel la dorinta tuturor oamenilor de a fi fericiti si transmit totodata ideea de apropiere intre oameni. Campania respectiva a avut un succes urias si ca rezultat ratingul brandului a crescut cu 2%. O crestere simtitoare s-a inregistrat din punct de vedere al calitatii, recomandarilor si al reputatiei companiei.
Fericirea-emotie-de-succes-in-reclame
  • Lacomie: putem cadea de acord asupra faptului ca oamenii sunt lacomi. Pentru noi care suntem marketeri asta ne este de foarte mare folos, mai ales daca stim si cum sa controlam acest aspect. Dintotdeuna oamenii au vrut sa primeasca mai mult decat au platit pentru un produs si ca specialisti in marketing este de datoria noastra sa le oferim aceasta perceptie.
Lacomia-emotie-de-folos-in-reclame
  • Apartenenta : fiecare om simte nevoia de a apartine unui grup. Este in natura noastra de fiinte sociale. Marile branduri au inteles si ele acest aspect si au inceput sa creeze comunitati in online sau offline in care cei mai loiali clienti ai lor pot impartasi pasiuni comune. Astfel, daca alegi sa utilizezi apartenenta ca emotie principala transmisa prin reclamele tale e aproape imposibil sa dai gres. Am spus “aproape” deoarece depinde foarte mult de produsul/serviciul pe care il ai si de felul in care te pozitionezi cu el pe piata.
Apartenenta-emotie-principala-pentru-formarea-de-comunitati
  • Frica: dintre toate emotiile umane, frica este de departe cea mai puternica. Daca utilizezi frica in mesajele tale de marketing se poate dovedi a fi cea mai buna decizie pe care ai putea sa o iei vreodata. Totusi, pentru a face asta trebuie sa iti cunosti foarte bine audienta, sa ii cunosti fricile si sa stii unde sa “ataci”. Fiecare om are temeri, iar daca le identifici pe cele ale publicului tau vei avea un succes garantat.

PS: nu trebuie sa fii agresiv si sa insisti foarte mult cu ideea de starnire a fricii. Este de ajuns sa mentionezi doar acest aspect in mesajele tale pentru a capta atentia consumatorului.

Frica-cea-mai-puternica-emotie

In final iti voi oferi cateva sfaturi care, sper eu, te vor ajuta sa stapanesti mai bine aceasta ramura a marketingului.

La ce trebuie sa te pricepi daca vrei sa faci un marketing emotional orientat spre rezultate:

  1. Sa iti intelegi audienta la un nivel mai profund: singura cale prin care poti ajunge la inimile clientilor tai prin intermediul mesajelor si campaniilor de marketing este sa ii intelegi cat mai bine din punct de vedere emotional.
intelegerea-audientei-la-un-nivel-mai-profund
  1. Trebuie sa spui o poveste: odata ce ti-ai inteles audienta din punct de vedere emotional si personal trebuie sa spui o poveste la care ei sa se raporteze. Este dovedit faptul ca oamenii percep mult mai bine o informatie daca este transmisa sub forma unei povesti.
poveste-pentru-publicul-tau
  1. Fii autentic: marketingul emotional este o alegere buna pentru o strategie, dar totodata si foarte risky. Trebuie sa ai mare grija cum te joci cu emotiile oamenilor si ce le transmiti prin intermediul mesajelor tale. Raporteaza-te la brandul tau si la ce are acesta de oferit pentru public si nimic mai mult.
Autentic-in-comunicare

Asta a fost tot pentru azi! Sper ca ti-a placut  acest articol si ca informatiile pe care le-ai aflat din el te vor ajuta sa intelegi mai bine acest domeniu.

PS: EVO este prima agentie de marketing emotional din Romania. Asadar, daca vrei sa afli mai multe despre aceasta ramura a marketingului iti asteptam mesajul!! 🙂

PPS: De asemenea pentru mai multe articole interesante te poti abona la newsletter-ul nostru! 🙂

Mult spor! A.Vo

Categorii

Distribuie acest articol:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email